چگونه فضای سبز در تراس بام و بالکن ایجاد کنیم؟

979

مشاوران متخصص این مطلب: اما لین از باغبان لندن (The London Gardener)، روبرتو سیلوا از منظر سیلوا (Silva Landscapes)، جیمی ویور، سخنگوی آر‌اس‌پی‌بی (RSPB)

ملاحظات اصلی چیست؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

اما لین بیان کرد: “اول از همه اطمینان از اینکه تراس بام (roof terrace) یا بالکن تحمل بار دارد.”
در مرحله بعد، ایشان توصیه کردند که قبل از انتخاب گیاه یا گلدان، به تمام ملاحظات کارکرد فکر کنید. اما پیشنهاد کرد: “تصمیمتان را بگیرید که آیا می‌خواهید مبلمان در بالکن قرار دهید یا خیر، چون نتیجه این تصمیم مشخص می‌کند گیاهان کجا می‌توانند قرار بگیرند. عملکرد بیش از فرم.”
روبرتو سیلوا گفت: “ارزیابی منظره هم نکته مهم دیگری است. گلدان‌ها و گیاهان باید یه بهترشدن منظره کمک کنند و مانع دیدن‌اش نشوند، و گاهی اوقات باید کاملاً از کادر خارج شوند.”

بزرگترین چالش‌های طراحی چیست؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

روبرتو گفت: “یکی از چالش‌های بزرگ هنگام طراحی بالکن یا تراس بام، دسترسی‌ها است که باید به دقت ارزیابی شود.”
اما تایید کرد: “گنجاندن گیاهان و کود‌ها بالای پله‌ها زیاد جالب نیست” و توصیه کرد “از یک دوست قوی کمک بگیرید”.
اما همچنین “در دسترس بودن آب و نور” را به عنوان مسئله‌ای احتمالی که ممکن است نیاز به رسیدگی پیدا کنند نشان داد و گفت: “مهم است که چک کنید ببینید آیا شیر آب نزدیک در دسترس هست و درنظر بگیرید که آیا مرتباً برای آبیاری گلدان‌ها می‌توانید به آنجا سر بزنید؟”
وی همچنین به شما پیشنهاد داد که میزان نوری که بالکن یا تراس می‌گیرد، را بررسی کنید. مثلا اگر زمین شما رو به شمال باشد، این موضوع نوع گیاهان را مشخص می‌کند.

چگونه این فضا را به فضای داخلی‌تان متصل کنید؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

روبرتو بیان کرد: “معمولاً بالکن‌ها و تراس‌ها نزدیک به اتاق نشیمن قرار دارند و باید یک فضا و باهم احساس شوند. بهترین راه برای این طراحی، این است که از عناصر از فضای داخلی در فضای خارجی استفاده کرد.”
وی افزود: “فرش‌های مخصوص فضای بیرون و پاف‌های رنگارنگ، فانوس‌های مدرن یا شمع، نیمکت‌های مجسمه‌نما و کوسن‌های شیک همه می‌توانند فضا را منحصر به فرد و متناسب با سلیقه صاحب فضا بکنند.”

چه گیاهانی را انتخاب کنید؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

اما گفت: “در نظر بگیرید که چقدر زمان برای رسیدگی به گیاهان می‌توانید اختصاص بدهید.” همچنین از خودتان بپرسید، “دنبال چه نوع منظره‌ای هستید؟”
به عنوان مثال اگر می‌خواهید “یک فضای سرسبز و انبوه” ایجاد کنید، رویکرد متفاوتی باید داشته باشید نسبت به اینکه فقط “چند گیاه بزرگ تزیینی آپارتمانی در گلدان‌های بزرگتر” بخواهید.
اول باید تصویر ذهنی واضحی داشته باشید بعدا می‌توانید ببینید چه چیزی می‌توانید بکارید و داشته باشید، که می‌توانند گیاهان سالادی، گیاهان خوراکی دارویی و یا گیاهان گلدار باشند.

کدام گیاهان بهترین گیاه برای نگهداری در گلدان هستند؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

اما بیان کرد: “گیاهان تابستانی مثل شمعدانی پیچشی (Pelargonium peltatum) گیاهانی آسان هستند، راحت گل می‌دهند و خوب هم پخششان می‌شود کرد.من عاشق وجود گیاهان معطر نزدیک به نشیمن هستم، مثل گل یاس (مثل Trachelospermum) که از نرده ها یا دیواره می‌توانند بالا بروند، اسطوخودوس، و شمعدانی معطر (Pelargoniums)، با برگ‌های عالی و معطری که دارند.”
جیمی ویور برای نگهداری در گلدان گفت: “گل‌های همیشه بهار (marigold)، شاه پسند (verbena)، اطلسی (petunia)، گوشواره‌ای (fuchsia)، علف جارو (heather)، گزنه مرده (dead-nettle)، شمعدانی معطر (pelargoniums)، پیچک (ivy)، لادن (nasturtium) را امتحان کنید. این گیاهان دوستدار حیات‌وحش اگر به صورت مکرر کوددهی و آبیاری بشوند، در فضاهای کوچک می‌توانند رشد کنند. “
خانم اما برای باغچه خوراکی پیشنهاد کرد: “گیاهان دوستدار آفتاب مثل رزماری (rosemary)، آویشن (thyme) و مریم گلی (sage) بکارید. گیاهان سالادی هم امتحان کنید که برگ‌های سالادی برای مدت شش ماه به شما می‌دهد و از طریق دانه راحت می‌شود کاشت. آرگولا (Rocket)، چه وحشی و چه معمولی هم اینجوری است. “

بهترین گیاهان برای ایجاد دیواره کدامند؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

اما گفت: “همه کسانی که می‌شناسم فکر می‌کنند بامبو برای ایجاد دیواره عالی است. و واقعا مناسب این موضوع هست اما باید توجه داشته باشید که بامبو هر روز سال برگ‌ریزی دارد، این گیاه خیلی کثیفی دارد! “
او بیان کرد: “شما می‌توانید گیاهانتان را روی یک چارچوب یا تور سیمی نازک رشد بدهید، مثل شقایق پیچ (clematis)، یاس بنفش کالیفرنیایی (Ceanothus)، که همیشه سبز است و در آوریل/می گل‌های آبی زیبایی دارد، و یا پیچ امین الدوله (honeysuckle) برای عطر و بویی که دارد.
وی ادامه داد: “اگر فضا مناسب باشد می‌توانید به صورت طبقاتی بکارید، در قسمت پشتی گیاهان بلندتر و هرچه جلوتر می‌آیید گیاهان کوچکتر را می‌کارید. ترکیب متناسبی از بافت و رنگ گلدان‌ها طراحی را می‌تواند ارتقا بدهد. “

آیا می‌توان در بالکن یا تراس فضایی دوستدار حیات وحش ایجاد کرد؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

اما جواب داد: “قطعاً. تعدادی فیدر پرندگان را به دور از گربه ها روی دیوار آویزان کنید. یک خانه ساخته شده از لوله‌های توخالی و از جنس بامبو را در جایی که آفتاب بخورد روی دیوار آویزان کنید. گل‌های معطری هم که می‌کارید زنبورهای دوست‌داشتنی را به خود جلب و تغذیه خواهند کرد. “
جیمی موافقت کرد: “با کمی تخیل می‌شود یک بالکن را به پناهگاهی کوچک برای طبیعت تبدیل کرد. حواستان به گیاهانی هم که باعث زیاد شدن گرده‌افشان‌ها می‌شوند، باشد – اینگونه به پرندگانی هم که از حشرات تغذیه می‌کنند کمک خواهید کرد.”
اما گفت: “سعی کنید از گل‌های آبی، بنفش، سفید و زرد استفاده کنید، زیرا زنبورهای عسل دید خوبی دارند و می‌توانند این رنگ‌ها را به بهترین وجه ببینند; گل‌های تک ترجیح داده می‌شوند. پروانه‌ها از رنگ‌های زرد روشن، نارنجی، صورتی و قرمز لذت می‌برند. از استفاده از آفت‌کش‌ها خودداری کنید چون برای زنبورهای عسل و سایر گرده‌افشان‌ها سمی هستند.”

بزرگترین اشتباهاتی که باید از آنها دوری کنید چه هستند؟

طراحی داخلی تراس‌بام بالکن

 از ایجاد بیانیه‌ای بزرگی در فضایی کوچک نترسید. روبرتو بیان کرد: “خیلی از مردم از گلدان ها و گیاهان کوچک استفاده می‌کنند که هیچ گونه تأثیری در فضا ندارند، چون از انتخاب گلدان‌های بزرگتر می‌ترسند.”
اما اضافه کرد: “به عنوان یک قاعده کلی، هرچه گلدان بزرگتر باشد، آبیاری کمتری هم لازم دارد.”
روبرتو گفت: “سال گذشته در طراحی بالکنی از دو کانتینر بزرگ در دو طرف بالکن استفاده کردم و درونشان درختان بتولا  (Betula) کاشتم. پوسته سفید درخت با رنگ آبی کانتینر ترکیب خوبی درست کرده بود و بتولاهای ۲.۳ متری برای طراحی بالکن به تنهایی کافی بودند.”

با ما در میان بگذارید…

ترفند‌های شما برای طراحی یک فضای باز کوچک خارجی چیست؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برای دیدن منبع مطلب اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 18 =