دیوارهای سفالی، کفپوشهای سنگی رودخانهای و توپوگرافی صندلی که از پنلهای OSB (تخته چوب رشتهگرا) تشکیل شده است، در جدیدترین لوکبوک ما که ۱۰ طراحی داخلی رستوران گلچین شده است و از مصالح طبیعی استفاده شده است، دیده میشود.
با اینکه این پروژهها با توجه به بافت محلی خود تعریف شده بودند، اما این پروژهها شامل انواع مختلفی از سراسر جهان میشود، از یک رستوران فست فود در اوکراین گرفته تا یک رستوران باربیکیو ژاپنی غارمانند و رستوران Noma با سه ستاره میشلین با طراحی شرکت BIG در کپنهاگ را شامل میشود.
میمی کاکوشی (Mimi Kakushi)، امارات متحده عربی، که توسط پیراجین لیز (Pirajean Lees) طراحی شده است.
اسکرینهای مشبک، صندلیهای حصیری و پردههای مهرهای چوبی در کنار هم استفاده شدند که زرق و برق عصر جاز ژاپن را در این رستوران سوشی دبی بازسازی کردند، که داخل یک بار شبانه سابق قرار دارد.
همه تجهیزات الکتریکی و مکانیکی این رستوران، و همچنین سیستم تهویه هوا، پشت سقفی حصیری مخفی شده است تا “احساس مسکونی بودن” را در فضای تجاری ایجاد کند.
Noma 2.0، دانمارک، که توسط شرکت BIG و استودیو دیوید ثلستراپ (Studio David Thulstrup) طراحی شده است.
وقتی موقع طراحی مکانی جدید برای نوما رسید که در پنج موقعیت جداگانه بهترین رستوران جهان شناخته شد، شرکت BIG و استودیو دیوید ثلستراپ از مصالح محلی استفاده کردند تا منوی فصلی و خوراکی این رستوران را منعکس کنند.
از سنگهای رودخانهای برای ساخت کف ترازو (موزاییک سیمانی مرمر نما) استفاده شد، در حالی که یک تیر چوبی سیاه شده ۲۰۰ ساله به عنوان پیشخوان مرکزی تغییر کاربری داد و از جلبکهای دریایی دریاهای اطراف پایتخت دانمارک، برای ساخت آباژور با همکاری با جوناس ادوارد (Jonas Edvard) طراح استفاده شد.
۲۸ Posti، ایتالیا، که توسط کریستینا چلستینو (Cristina Celestino) طراحی شده است.
در این رستوران میلانی، از رنگ آبی روشن در قفسهها، پایه میزها و فاصله بین تیرهای اکسپوز چوبی سقف استفاده شده است تا فضای داخلی آن بیش از حد بژ به نظر نرسد.
طراح ایتالیایی کریستینا چلستینو که بازسازی فضا را برعهده داشت، یک دیوار آجری در حال فرو ریختن را در مرکز فضا حفظ کرد اما سطوح باقیمانده و درهای چندین کمد را با کاشیهای سفالی قرمز مایل به قهوهای (terracotta) روستیک پوشاندند.
سالن هنرمندان ابری ۵۰%، چین، که توسط چنگ چانگ دیزاین (Cheng Chung Design) طراحی شده است.
چنگ چانگ دیزاین، طراحی داخلی این رستوران که در موزه هنر کالیدوسکوپ چین قرار دارد را مخصوصا ساده نگه داشت تا توجه به سمت دیوارهای آجری غارمانند ساختمان کشیده شود که از وقتی از بیرون دیده میشوند شبیه تپههای غولپیکر موریانهها میشوند.
از آنجایی که بازی سایهها و آجرهای سفالی باید تمرکز اصلی فضا باشند، غرفههای نشیمن با چوب تیره ساخته شدهاند و با فانوسهای ساخته شده با نی نورپردازی میشوند، با درختانی که در همه جای فضا پراکنده شدهاند.
De Republiek، هلند، که توسط طراحی داخلی آن کلاوس (Anne Claus Interiors) طراحی شده است.
برای ایجاد حس گرما در این رستوران ساحلی در نزدیکی آمستردام، طراح داخلی محلی آن کلاوس، دیوارها را با گچ شنی رنگ سفارشی نازککاری کرد و از مبلمانی با رنگهای خاکی استفاده کرد.
دستههای فانوس کاغذی به صورت مجسمههای معلق بر سر برخی از قسمتهای نشیمن آویزان شدهاند، جایی که صندلیهای عصایی (نوعی صندلی که پشتی و یا نشیمنگاهش از به هم آمیختن ساقه یا پوست گیاهان خیزران درست میشود و میتوانند از جنس نیشکر یا بامبو هم باشند) با صندلیهای نیمکتی با پشتی کوتاه ست شدهاند که با پارچههای کتانی به رنگهای خاکی، اخرایی و جوز هندی روکش شدهاند.
اوپاسلی تام (Opasly Tom)، لهستان، که توسط استودیو باک (Buck Studio) طراحی شده است.
بافت رگرگی متمایز چوب گرهدار، که زمانی ایجاد میشود که رگههای درخت به دلیل عوامل استرسزای محیطی در جهات مختلف رشد میکنند، و ویژگی بارزی را در سرتاسر این رستوران در ورشو ایجاد میکند.
با استفاده از کابینتها گرفته تا دیوارها، درها و چرخدستیهای سرو غذا، طراحی داخلی سرد فضا را متعادل میکند و همچنین با کمک صندلیهای چوبی و تاکید کردن با مرمر قرمز.
Istetyka (در زبان اوکراینی به معنی زیباییشناسی است)، اوکراین، که توسط یاکوشا دیزاین (Yakusha Design) طراحی شده است.
خیلی از مبلمان و وسایلی که در طراحی داخلی رستوران ایستتیکا در کیف استفاده شدهاند حاصل تولید صنعتگران محلی هستند، از جمله لامپهای مکرومه که توسط ویکتوریا یاکوشا (Victoriya Yakusha) برای برند خود فایانا (Faina) طراحی شدهاند، ساخته شده است.
این المانها با قرار گرفتن در کنار دیوارهای سفالی ناهموار و میزهایی ساخته شده از زتیستا (ztista به معنی خمیر در زیان اوکراینی)، که مادهای است پایدار که توسط یاکوشا ساخته شده است و ترکیبی از کاه، تراشههای چوب، کاغذ بازیافتی و خاک رس است، تاثیرشان خنثی شده است.
نیکونوتوریکو (Nikunotoriko)، ژاپن، که توسط ریوجی ایدوکورو (Ryoji Iedokoro) طراحی شده است.
پانلهای چوبی موجدار که از تخته رشته گرا (OSB) ساخته شدهاند روی هم قرار گرفتهاند تا یک توپوگرافی ارگانیک برای نشستن در طبقه دوم این رستوران باربیکیو ژاپنی در منطقه روپونگی توکیو ایجاد کنند.
در حالی که، طبقه همکف طوری طراحی شده است که شبیه یک سیستم غار طبیعی با دیوارهای سنگی و سنگلاخی و کاشیهای کف جناغی نیمه شفاف باشد تا حس راه رفتن روی آب را ایجاد کند.
سیلو، انگلستان، که توسط شرکت نینا (Nina+Co) طراحی شده است.
برای تطبیق با منش پایداری این رستوران ضایعات صفر، این شرکت از مواد طبیعی مانند چوب پنبه و چوب زبان گنجشک در طراحی داخلی این رستوران استفاده کرد، و در عین حال از میسلیوم قارچ برای ایجاد فضای نشستنی کوچک و غیررسمی در نزدیکی ورودی استفاده شد.
جزئیات دیگر این پروژه شامل میزهایی از جنس پلاستیکی بازیافتی و چراغهای دیواری ساخته شده از بطریهای شراب است، که پس از خورده شدن در سرویسهای شام قبلی رستوران ذوب شدهاند.
ابستینوس (Abstinence)، فرانسه، که توسط لیزه هوگو (Lizée-Hugot) طراحی شده است.
این استودیو در طراحی خود در این رستوران به میخانههای کلاسیک پاریسی ادای احترام کرد، که شامل پانلهایی چوبی است که از دیوار به دیوار کشیده شده است و صندلیهای چرمی به رنگ کنیاک و میزهای سنگ گدازهای لعاب داده شده، بود.
این مبلمان با چوب افرای مرغی و جزئیات فولادی لولهای همراه شده است تا حس سفر به دهه ۷۰ میلادی را ایجاد کند.
برای دیدن منبع مطلب اینجا کلیک کنید.