معرفی کتاب شماره ۲: «هنر رنگ»

1,042

اسم کتاب: هنر رنگ

نویسنده کتاب: یوهانس ایتن

عنوان اصلی کتاب: The Art of Color: The Subjective Experience and Objective Rationale of Color

درباره کتاب: جهان بدون رنگ چه خواهد بود؟ آمیزه‌ای کدر و سرد از اشکال عاری از معنای واقعی.

یوهانس ایتن بر این باور است که «رنگ زندگی است»، زیرا دنیای بدون رنگ، مرده به نظر می‌رسد. همان‌طور که شعله، نور می‌آفریند، نور هم رنگ را می‌سازد. هم‌چنان که آهنگ صدا به کلمات رنگ و جلا می‌دهد، رنگ، آوایی روحانی را به شکل القا می‌کند

تا کنون نظریه‌های رنگ بی‌شماری منتشر شده اند: نظریه رنگ گوته همان‌قدر معروف است که دایره‌ی رنگ استوالت، آدولف هولتزل نیز در نظریه رنگ خود تاثیری ماندگار بر هنر مدرن گذاشته است. اکنون یوهانس ایتن با کتاب هنر رنگ، کمکی جدید به نظریه‌های موجود عرضه می‌کند. ایتن با سرمشق قرار دادن تئوری هولتزل، آن را در جهت نظریه اصلی خود بسط و گسترش داده است.

وی در کتاب حاضر، برای درک هنر رنگ، دو روند متفاوت را بررسی می‌کند؛ احساسات ذهنی و قوانین عینی رنگ، دو قطبی هستند که ایتن با ارائه‌ی کپی‌های رنگی، به تفسیر و توضیح آن‌ها پرداخته است

کلید این شناخت، در دایره‌ی رنگ و کنتراست‌های هفتگانه رنگ است که در صفحات داخلی کتاب آمده است. نمود‌های بصری، احساسی و سمبولیک رنگ نیز با تصاویر رنگی متعدد به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

مشق‌های سیستماتیک رنگی درکنار کپی‌های نقاشی استادان بزرگ آورده شده است و دیدگاهی نوین را به تمامی دوران‌های نقاشی غربی، از اوایل قرون وسطی تا پیکاسو، عرضه می‌کند. هر کپی با یکی از آنالیز‌های معروف یوهانس ایتن همراه شده و ثابت می‌کند چگونه هوشیاری و به کارگیری کنتراست رنگ، مهم‌ترین ابزار بیان است.

فهرست مطالب کتاب

معرفی کتاب هنر رنگ

تصاویری از مطالب داخل کتاب

معرفی کتاب هنر رنگ

معرفی کتاب هنر رنگ

معرفی کتاب هنر رنگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + دوازده =