طراحی داخلی جالب کتاب فروشی دویون در تایجو

397

استودیوی معماری آزمایشگاه ووتوپیا (Wutopia Lab) از لایه‌هایی از صفحات فلزی مشبک برای تبدیل دو ساختمان متروکه در سواحل رودخانه یونگ نینگ شهر تایجو، به یک کتابفروشی روشن و مدرن استفاده کرده است.
این استودیو به جای تخریب این ساختمان‌ها یا تلاش برای زیباسازی نمای درهم و برهم تجاریشان، تصمیم گرفت که ساختارهایشان را با پنل‌های آلومینیومی سفید بپیچند.

طراحی داخلی کتاب فروشی

طراحی داخلی کتاب فروشی

شعبه تایجو کتابفروشی دویون (Duoyun)  دارای نمای آلومینیومی مشبک است. (تصویر بالا)
نمای نهایی پروژه سطوح متفاوتی از شفافیت را ایجاد می‌کند، دیدهایی به ساختمان‌های اصلی هم می‌دهد که حالا اولین شعبه مغازه کتاب فروشی چینی دویون در خارج شانگهای را در خود جای داده است.
یو تینگ (Yu Ting)، بنیانگذار و معمار اصلی آزمایشگاه ووتوپیا توضیح داد: “با کنترل میزان مشبک‌کاری، نمای ساختمان مجموعه‌ای از لایه‌ها را ایجاد می‌کند که کتابفروشی را پنهان می‌کند.”
ایشان همچنین اضافه کرد: “از دیوار آلومینیومی پیوسته سفید هم برای ایجاد تصویری آرام و دلپذیر استفاده شده است. ابری بر فراز رودخانه بالا می‌آورد و مشتریان مغازه هم در این ابر به سر می‌برند.”

طراحی داخلی کتاب فروشی

طراحی داخلی کتاب فروشی

برش‌های موجی شکل نما، شکل ابرها را تلقین می‌کند.
نقشه اولیه سایت، که آقای تینگ آن را “پراکنده و بدون نقاط تمرکز” توصیف کرده است، برای ایجاد تعدادی باغچه کوچک و همچنین یک حیاط مرکزی برای اتصال ساختمان‌ها و ایجاد یک مجموعه واحد، بازنگری شد.
در این فرآیند، استودیوی آزمایشگاه ووتوپیا مجبور شد دو ساختمان دیگر مال بخش خصوصی را دور بزند و از حصار بین آنها برای ایجاد یک حیاط ورودی کوچک و ورودی برای کتابفروشی استفاده کند.

طراحی داخلی کتاب فروشی

حیاط داخلی در اطراف یک درخت در مرکز چیده شده است.
درختان و گیاهان اصلی سایت دست نخورده باقی مانده‌اند، و با سنگ‌های کوارتز (pebble) سفید احاطه شده‌اند که به آثار هنرمند سلسله مینگ، چو یینگ (Qiu Ying) اشاره می‌کنند.
فضاهایی برای استراحت با دو “مبل ابری”، یکی سفید و یکی آبی، از پلاستیک موجود در دریا که بازیافت شده‌اند، تهیه شده است.

طراحی داخلی کتاب فروشی

کف فضای خارجی پروژه با سنگریزه‌های سفید پوشیده شده است.
فضای داخلی کتابفروشی دویون، در دو طبقه و پنج منطقه مختلف رنگ‌بندی شده تقسیم شده است.
در طبقه اول، یک فضای نمایشگاهی صورتی و بنفش، یک سالن سخنرانی با پلکانی قرمز رنگ و همچنین یک اتاق جلسات با رنگ‌های خنثی دارد که همه آنها از طریق تراس‌های مختلفی به هم راه دارند.
این فضاها دارای یک سکوی بازی برای کودکان، تراسی مخصوص گفتگو با منقل آتش و یک تراس پرپیچ و خم است که به عنوان یک کافه در فضای باز عمل می‌کند.
در این پروژه، معماران یک گلخانه آبی ایجاد کردند که از شیشه‌هایی مخصوص ساخته شده است که به صورت محلی برای استفاده در صنعت خودرو ساخته می‌شوند. و با لمس یک دکمه، شیشه بی‌رنگ می‌شود و نمای رودخانه یونگ نینگ را نمایان می‌کنند.

طراحی داخلی کتاب فروشی

دکه‌هایی دایره‌ای و نارنجی رنگ در کافه طبقه همکف استفاده شده است.
در طبقه همکف، مشتریان می‌توانند قسمتی را پیدا کنند که فقط به کتاب‌های سبک زندگی اختصاص داده شده است، و بر روی میزی نارنجی مثلثی شکل قرار گرفته‌اند.
این چینش ادای احترام به چیدمان سال ۱۹۶۷ هنرمند آفریقای جنوبی رولاف لوو (Roelof Louw) است که در آن ۶۰۰۰ پرتقال به شکل هرم روی هم چیده شده‌اند.

طراحی داخلی کتاب فروشی

کتاب‌ها روی سکوهای هرمی شکل نمایش داده می شوند.
همان رنگ پرتقالی روشنی که در طبقه همکف استفاده شد در محل بازی کودکان در طبقه بالا و در دکه‌های دایره‌ای پاویلیون قهوه، که در شرق رود قرار دارد، هم مورد استفاده گشت.
وقتی از فروشگاه طبقه همکف رد می‌شوید، به منطقه فرهنگی و خلاقیت می‌رسید. در این قسمت رنگ  آبی بنزینی زیاد به چشم می‌خورد مثلا از این رنگ در قفسه‌بندی‌ها و دومین سکوی هرمی شکل، استفاده شده است.

طراحی داخلی کتاب فروشی

صفحات آلومینیومی موجدار سقف بخش اصلی کتابفروشی دویون را پوشش داده است.
این محدوده دو سالن مطالعه مختلف و همچنین بخش اصلی مغازه را شامل می‌شود که دارای یک پیشخوان صندوقدار از جنس اکریلیک شفاف مثلثی است.
یک سایبان از جنس صفحات آلومینیومی موجدار روی سقف این محدوده نصب شده است تا سطح رودخانه بیرون سایت را به یاد بیاورد.

طراحی داخلی کتاب فروشی

طراحی داخلی کتاب فروشی

کتاب‌های کمیاب چاپ دوباره در راه‌پله‌ای چوب به نمایش در می‌آیند.
به طبقه اول از طریق پله مارپیچی نارنجی کافه و راه‌پله چوبی‌ای که فضایی یکپارچه برای نمایش کتاب‌های کمیاب چاپ دوباره دارد، می‌توان دسترسی پیدا کرد.
عکاسی توسط تصاویر کریت‌ای‌آر (CreatAR Images) انجام شده است.

طراحی داخلی کتاب فروشی

طراحی داخلی کتاب فروشی

برای دیدن منبع مطلب اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =