طراحی داخلی و تبدیل جالب یک مینکا ژاپنی به رستوران و مهمان‌خانه

447

استودیو ژاپنی فومیهیکو سانو (Fumihiko Sano Studio) که در توکیو مستقر است، از صنایع‌دستی محلی و مصالح سنتی در طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه هیشیا در فوکیچیاما، کیوتو که درون یک مینکا‌ی بازسازی شده (خانه روستایی چوبی قدیمی ژاپنی) قرار گرفته است، استفاده کرده است.
از کاغذ دست ساز ژاپنی، روغن جلا و چوب محلی برای مدرنیزه کردن و احترام گذاشتن به میراث ۸۰ ساله این سازه استفاده شده است.

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

برای این پروژه، این استودیو توسط صاحب رستورانی در آن نزدیکی استخدام شد. وی از ارائه‌ اقامتگاه‌های این منطقه توسط هتل‌های تجاری و خالی ماندن خانه‌های تاریخی، آزرده خاطر شده بود.
این استودیو معتقد است که مسئله رو به رشد خانه‌های خالی در شهرهای روستایی ژاپن، که اغلب به جای نوسازی تخریب می‌شوند، باعث “تخریب فرهنگ” در این مناطق شده است.

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

رستوران و مهمانخانه‌ی هیشیا از گونه‌شناسی برای مسافرخانه‌ی خود استفاده کرد. آن‌ها ساختار قبلی خانه که رستوران و چهار اتاق مهمان در خود جای داده بود را به جهت بزرگداشت هویت شهر نگه داشتند.
این استودیو در ادامه توضیح داد: «از آنجایی که هدف این پروژه معرفی هویت فوکوچیاما به بازدیدکنندگانی‌ست که از خارج شهر می‌آیند، ایجاد فضایی منحصر به فرد برای محیط محلی ویژگی مهم این طراحی بود.»

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

این استودیو در ادامه اظهار کرد: «وقتی که به روش‌هایی فکر می‌کردیم که از طریق آن با معماری بشود شلوغی و اتمسفر فضا را بهبود داد، کانسپت ایجاد مسافرخانه‌ای از مصالح، صنایع‌دستی و فرهنگ محلی انتخاب شد.
به جای از جا کندن ساختمان، ساختار موجود آن منطبق شد. راه‌پله‌ای که در اصل برای تخلیه‌ی طبقه همکف موقع سیل طراحی شده بود، دوباره به عنوان سالن پذیرش و ورودی مورد استفاده قرار گرفت.
این سالن که یک راه‌پله چوبی روشن و یک میز پذیرش جلازده‌ی تیره دارد، مشرف به فضای سبز جدیدِ پشت ساختمان است که با برداشتن یک سوله‌ی قدیمی و کاشت گیاهان فصلی و آثار هنری ایجاد شده است.
هر کدام از چهار اتاق‌خواب‌های هیشیا با بینش منحصر‌به‌فردی طراحی شده است. یکی از اتاق‌ها با ارتفاع بلند و در قسمت جلویی ساختمان، دارای پوشش‌های کاغذی پنجره برای حفظ حریم شخصی است و فضا با یک پنجره مشبک در ارتفاع بالا روشن می‌شود.

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

دومین اتاقِ طبقه همکف که در پشت ساختمان قرار دارد، مشرف به فضای سبز است و قسمتی شیشه‌ای در یک از ستون‌های اصلی چوبی گذاشته شده است تا نازک‌کاری سنتی ژاپنی را نشان دهد، تکنیکی که در بالای راه‌پله هم استفاده شده است.
در طبقه اول، زیر تیرهای اکسپوز اصلی سقف شیبدار، اتاقی تاریک‌تر و با نورگیر سقفی و دیوارهای آبی و سیاه با اتاق دیگری که پنجره‌ی بزرگی مشرف به باغ دارد در تضاد قرار گرفته است.

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

در فضای صمیمی رستوران، یک پیشخوان به سبک بار‌ها از بلوک‌های سنگی یکپارچه ساخته شده است، که از شهر مجاور تامبا تهیه شده است، ناحیه سرو کردن غذا که به آشپزخانه منتهی می‌شود را احاطه کرده است.
در سرتاسر قسمت‌های عمومی بخش‌های خاصی از کف، با استفاده از روشی به نام «ناگوری» (اسکنه‌کاری‌شده با پوشش چوبی) بافت‌‌دار شده‌ است تا موقع راه رفتن با پای برهنه احساسات متفاوتی ایجاد کنند.

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

نقشه طبقه اول

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

نقشه طبقه دوم

طراحی داخلی رستوران و مهمانخانه

برای دیدن منبع مطلب اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − چهار =